Opravy v Brně nezastaví ani nová poloha nádraží. Pro plynulost provozu jsou nezbytné, říká náměstek SŽDC pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb

17.01.2018 17:00 | Zprávy
autor: bod

ROZHOVOR Plánované opravy v Brně jsou nezbytné pro plynulost železničního provozu a udržení provozuschopnosti a nezastaví je ani rozhodnutí o nové poloze brněnského hlavního nádraží, říká v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz náměstek generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb. Pro ParlamentníListy.cz okomentoval i modernizace dalších tratí a železničních uzlů.

Opravy v Brně nezastaví ani nová poloha nádraží. Pro plynulost provozu jsou nezbytné, říká náměstek SŽDC pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb
Foto: SŽDC
Popisek: Mojmír Nejezchleb, náměstek ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy

Jaké jsou priority SŽDC v letošním roce? Kolik budete mít letos k dispozici finančních prostředků?

Jednoznačně máme prioritu plynule čerpat alokované prostředky z Operačního programu Doprava na období 2014–2020. Aktuálně jsme u OPD 2 přibližně na třetině částky v reálně vyčerpaných zdrojích, což pokládám za dobrý výsledek, ale předloženými projektovými žádostmi už nyní dosahujeme celkové současné alokace. Programové období trvá do roku 2020 s přesahem tří let, tedy do roku 2023. Vedle toho nám běží stavby z dalšího klíčového programu, a to CEF (Nástroj pro propojení Evropy). Zde máme k dispozici celkem 25 miliard korun, včetně národního podílu se dostáváme na celkových 37,5 miliardy korun. Nástroj CEF se zaměřuje výhradně na páteřní tratě transevropské sítě TEN-T a klade důraz na vyšší přidanou hodnotu projektů a jejich připravenost na realizaci. Proto aktuálně řešíme rozsah sítě, na které bude možné po roce 2020 realizovat projekty v rámci tohoto programu. V první výzvě máme schváleno 5 projektů, ve druhé již 12, ve třetí 6. V celkových částkách očekávám stavební investice SŽDC v letošním roce ve výši přibližně 20 miliard korun, s výhledem na 25,2 miliardy v roce 2019. Částka pro letošní rok není zatím ze strany SFDI plně kryta.

Před několika dny se znovu zkomplikovala modernizace dvou klíčových tratí Praha-Hostivař – Praha hl.n. a Sudoměřice–Votice. Dá se nyní říci, kdy zde začnou stavební práce?

Mohu potvrdit, že jsme u uvedených staveb obdrželi krátce před Vánoci námitky proti rozhodnutí SŽDC o výběru nejvhodnější nabídky. V obou případech jsme námitky daných společností zamítli. Nelze samozřejmě vyloučit, že se neúspěšní uchazeči nakonec obrátí na antimonopolní úřad (ÚOHS). Jsme přesvědčeni, že k tomu oprávněný důvod není, nicméně se tak může stát. Obecně vnímám nekonečná odvolávání neúspěšných uchazečů jako velmi nešťastná. V drtivé většině neuspějí a jediný výsledek je oddalování staveb a ohrožení možnosti čerpat dotace. To je přece v konečné fázi v neprospěch všech v tomto státě. Pevně věřím, že se nám podaří u obou akcí podepsat v co nejkratším termínu smlouvy a neprodleně zahájit stavby. Potřebujeme eliminovat bezmála roční zpoždění u Hostivaře, ani čtyřměsíční prodleva u úseku Sudoměřice–Votice není příjemná věc.

Naopak prakticky bez problémů pokračuje modernizace železničního uzlu Plzeň. Co se zde momentálně realizuje, co se ještě v tomto uzlu modernizovat bude a jak pokračuje výstavba nejdelšího tunelu u Ejpovic?

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Ing. Vojtěch Munzar byl položen dotaz

Šedá ekonomika

Jak jste s šedou ekonomikou bojovali vy nebo to nepovažujete za něco, co je třeba řešit? A k tomu komplikování života podnikatelů, nemyslíte, že hlavně pro ty menší podnikatele byla dost rána pod pás, když jste jim zrovna Vy zvýšili odvody, a to dost drasticky? Podpoříte teď ANO, které je chce sníži...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

První krůček je v konci Green Dealu, věří Ševčík. Za pár desítek let se lidé budou divit, čemu to „elity“ uvěřily

7:19 První krůček je v konci Green Dealu, věří Ševčík. Za pár desítek let se lidé budou divit, čemu to „elity“ uvěřily

Lidé, kteří se zabývají Green Dealem, si podle docenta Miroslava Ševčíka čím dál více uvědomují, k j…