V zásadě se postupuje v duchu koaliční smlouvy a programová strategie je jen logickým vyústěním protikorupční vládní nálepky. Na poslední chvíli se však ozval premiér Nečas, že k 58 bodovému dokumentu má 11 výtek.
Podle organizace Transparency International, která se na tvorbě strategie podílela, je dokument v podstatě přijatelný, nicméně ani ona se nebrání některým výhradám.
Zabejčení
Dopis z Úřadu vlády adresovaný ministerstvu vnitra, o kterém v úterý informovala MfD, odhaluje několik třecích ploch. Premiérovi vadí pravomoc policie nahlížet do daňových přiznání občanů. Dále by občané podle Nečase neměli mít právo podat žalobu na neplatnost smlouvy, kterou uzavřela obec.
Zdráhavý je šéf vlády i v otázce spolupracujícího obviněného, kterému by mohl podle předkládaného návrhu udělit soudce beztrestnost.
Četl Nečas Johnův protikorupční manuál? Zřejmě nikoliv, jinak volá 199
Supervize
,,My jsme sice byli účastni na přípravě dokumentu, ale jak jistě víte, v září jsme protestně odešli," připomněl ParlamentnímListům.cz ředitel Transparency International (TI) David Ondráčka.
Podle Ondráčky dokument není v zásadě špatný, přesto k němu má jeho organizace celou řadu připomínek.
,,Budeme dohlížet, jak vláda strategii dodržuje, to bude náš primární úkol," konstatoval Ondráčka. Ministerstvo vnitra před Vánoci odebralo TI provozování protikorupční linky 199, která organizací přinášela 2 miliony korun ročně. Jestli se jednalo o pomstu za vystoupení z protikorupčního týmu, lze jen polemizovat.
Linku 199 bude provozovat sdružení Oživení. Zřídí e-portál
Neřeší úplně vše
Johnův dokument obsahuje 58 bodů a je rozdělen do několika částí. Oblast veřejné správy, veřejných zakázek, policie, státního zastupitelství a soudů a oblast moci zákonodárné. Některé problémy však neřeší.
V bodu ,,Zavedení centrálního registru oznámení podle zákona o střetu zájmů" se sice zavádí centrální registr, ale nijak zde není upraven zákaz hlasování v případě střetu zájmů.
,,Ano, na tuto problematiku se vztahuje zákon o střetu zájmů, který sice ukládá povinnost ohlásit střet zájmů, ale klidně můžete hlasovat, jak je libo," naznačil redakci protikorupčník Ondráčka.
Jako klasický obchvat tohoto zákona zde může být použito počínání bývalého starosty Prahy 5 Milana Jančíka. V případě Jančík došlo shodou okolností k obratu den před klíčovým jednáním vlády. Exstarosta je podle informací médií obviněn ze zneužití pravomoci úřední osoby.
Jančíkova derniéra. V poslední minutě přiklepl kšeft za 177 milionů
Strategie rovněž neopomíjí ani problém tzv. whistleblowingu ( z ang. pískat na píšťalku, přen. upozorňovat na něco. Nově je zde principiálně zakotvena záruka neprozrazení nebo možnosti zůstat v anonymitě.
"My jsme dlouho na tento problém upozorňovali, a pro whistleblowery zde byla celá řada rizik, od propuštění z práce až po šikanu," doplnil pro ParlamentníListy.cz Stanislav Beránek z TI. Nově nyní hlavním způsobem ochrany whistleblowera působícího "uvnitř" zkorumpované instituce je omezení výpovědních důvodů v zákoníku práce.
Podle Drobila se křesťan s katolíkem domluví. Co na to ostatní?
Celý návrh protikorupční strategie z dílny Ministerstva vnitra ČR si stáhněte ZDE
Koláž: Hans Štembera
autor: Pavel Kozdera