Samková znovu na scéně. Vypráví o polistopadovém vývoji, Babišovi i starých kádrech

15. 7. 2014 18:25

Advokátka Klára Samková napsala pro ParlamentníListy.cz úvahu o polistopadovém vývoji a nástupu starých kádrů do ekonomického i politického vedení země. Připomíná, že tato provázanost byla už před revolucí v devětaosmdesátém roce. Své o tom, dle jejího mínění, ví nejen Andrej Babiš, ale třeba také europoslanec Pavel Telička. Na závěr uvádí, že naši zemi nezachrání ani staré struktury. Text byl redakčně upraven a krácen.

Samková znovu na scéně. Vypráví o polistopadovém vývoji, Babišovi i starých kádrech
Foto: Hans Štembera
Popisek: Advokátka Klára Samková
reklama

Hned v úvodu Klára Samková upozorňuje, že se v souvislosti s nedávným rozsudkem bratislavského soudu, který určil, že Andrej Babiš nebyl vědomým spolupracovníkem komunistické Státní bezpečnosti, vyrojila řada článků, jak to vlastně s tím estébáctvím bylo. Dle jejího názoru se nejblíže trefili Tomáš Pergler a Jan Hrbáček, když v posledním červnovém čísle časopisu Euro zveřejnili článek s názvem Spor Babiš vyhrál, ale estébáci mu jsou stále nablízku. Autoři analyzovali situaci a ptají se, proč Andrej Babiš dosazuje na klíčové pozice Agrofertu lidi, kteří byli s minulým režimem a StB jednoznačně spojeni. Po stejných kádrech sáhl i při budování svého hnutí ANO. Nejviditelnější je to na osobě předsedkyně pražské regionální organizace Radmile Kleslové. Ta se údajně krátce před sametovou revolucí školila na tajnou špionáž v zahraničí.

Babiš si stáhl staré kádry nejdříve do byznysu, a později do politiky

„Nepochybuji, že takovýchto lidí spjatých přímo s komunistickým režimem je v řadách Andreje Babiše nepoměrně více. Ostatně jedním z dalších je i lídr eurokandidátky hnutí ANO a nynější europoslanec Pavel Telička. Z veškerého konání Andreje Babiše je zřejmé, že si staré kádry stáhl k sobě do byznysu a posléze je nasadil do politiky. Zapomeňte na to, že by se v osmdesátých letech někdo zajímal o ideologii. Stranická struktura tehdy vytvořila především ekonomickou síť vztahů, do níž byli inkorporováni i vedoucí pracovníci státních podniků,“ připomíná Samková.

Na určitá místa se dle jejího tvrzení bez stranické průkazky prostě nebylo možné dostat. V podnicích zahraničního obchodu bylo naprosto nemyslitelné, aby vyjíždějící pracovníci nereportovali StB. Byla to součást jejich práce. Na tato místa se dostávaly již jen osvědčené kádry pevně zakotvené v sociální síti dalších soudružských kádrů. S nimi byli svázáni ekonomickými pouty dvojího druhu. Jednak soudruzi pracovali pro podniky, které je do zahraničí vyslaly, ale dále si k tomu přimotali různé soukromé kšefty. Tyto dvě sféry byly tak propleteny, že je nebylo možno oddělit.

Pouze Lux odhalil podstatu velké privatizace

„Úhelným podkladem pro obnovený rozkvět předlistopadových ekonomicko - stranických kádrů byla tak zvaná velká privatizace, jejíž pravou podstatu odhalil pouze Josef Lux,“ upozorňuje advokátka. Při projednávání Zákona o převodu majetku státu na jiné osoby, tzn. o takzvané Velké privatizaci, v rozpravě Lux řekl: „Stát a jeho představitelé nemohou ani rozdávat, ani prodávat něco, co jim nepatří a nikdy nepatřilo. Rozdávání či prodávání kupónů obyvatelstvu vede k atomizaci a rozmělnění vlastnictví mezi co největší množství subjektů, a tak k maximálně socialistické anonymitě rozhodovacích a zodpovědných funkcí. Majetek přechází do rukou papírových držitelů, kteří nenesou riziko ani rozhodovací odpovědnost. Tím se otevírá cesta pro přímou kontrolu podniků státem či skupinou státem zvolených na základě získání kontrolního balíku akcií. Jednotlivý občan tedy nemá žádná práva ani pravomoci než právo na dražbu kupónů.“ Při tzv. velké privatizaci šlo podle Samkové o naturální politické rozdělení statků, z něhož profitovaly skupiny zvolené státem a spekulační firmy založené těmi, kdo byli v obraze, což byla stranická ekonomická elita.

Macek byl chlapec z venkova

Podle advokátky se pak partajně - ekonomickým kádrům podařilo v devadesátých letech ustát i pokusy disidentských špiček vládnout. Přemýšlivé jedince se podařilo nejdříve politicky zdiskreditovat, a posléze z vedení státu úplně odstranit. Pozoruhodným způsobem byl z vedení ODS odstaven Miroslav Macek. „Sice byl jediný intelektuálně rovnocenný soupeř Václava Klause, ale na druhé straně to byl chlapec z venkova, který o nějakých zákulisních praktikách a způsobech komunikace neměl ani potuchy. Proto bylo tak jednoduché jej zkorumpovat Knižním velkoobchodem a následně odstranit,“ vrací se Samková do nedávné minulosti. Obdobně vidí, že byly z ODS odstraněny i další osobnosti, které mohly partajnímu lobby naservírovat alespoň bitvy o ústup. Převzetí ekonomického bohatství země komunistickými ekonomickými kádry se povedlo, takže země a její vlastníci se mohli začít připravovat k převzetí dalších zdrojů, a ty byly z Evropské unie.

Likvidace samosprávy ve směru k dotacím z EU

„Reformou státní správy, úplnou reorganizací krajů a vytvořením nových správních celků byl vnesen do státní správy chaos takových rozměrů, že se jej nepodařilo odstranit ani do dnešních dnů,“ poukazuje na další skutečnost Samková. Dále připomíná, že pravý důvod nového krajského uspořádání vyplaval na povrch při porovnání vzniklých krajů s požadavky EU. Staré kraje totiž přesně odpovídaly požadavkům Evropské unie na vytvoření evropských regionů, na jejichž základě poskytovala EU příspěvky ze svých fondů.

Účelem vzniku nových krajů bylo zřejmě úplné zneprůhlednění státní správy, a zejména úplná likvidace samosprávy ve směru k evropským dotacím, neboť systém ROPů samozřejmě žádná zastupitelstva neměl. Vše bylo tedy připraveno pro to, aby penězovod, který po dokončení velké privatizace již ochabl, se mohl znovu rozpumpovat, a to tentokrát evropskými penězi.

"Zděšení se stupňovalo, protože prachy tekly ze státního rozpočtu takovým proudem, že bylo jasně vidět, že se ten odtok prostě nedá zašpuntovat. Naopak, vír byl rozkutáván ještě dalšími nově se zjevenými bratrskými sdruženími, z nichž pravděpodobně tím nejviditelnějším je cech soukromých exekutorů," dodává Samková.

Babiš pokračuje v honu na čarodějnice

„Za této situace se eurodotace začaly přiškrcovat, v řadě případů až k jejich úplnému zaškrcení. První fází bylo rozpoutání honu na malobosy, třeba na takového Ratha. Ačkoliv státně zastupitelský teror dosáhl až na úroveň faktického státního převratu, stíhání nepřineslo vlastně vůbec žádné výsledky. Kromě toho, že lid velmi rychle pochopil, že jakákoliv aktivita a zájem o věci veřejné je smrtelně ohrožující koníček, a stáhnul se do ilegality,“ míní advokátka.

Zároveň se Samková nediví, že byla do zbraně povolána stará garda a jeden z ní se uvolil, že se pustí do politiky tak, aby se tenhle Malström, do kterého se Česká republika neodvratně řítí, pokusil zastavit. Na scénu vstupuje Andrej Babiš a ANO. Svolává osvědčené spolupracovníky. Pokračuje v honu na čarodějnice – tedy v tzv. protikorupčním tažení. Ve skutečnosti jde ale prý o boj proti nepartajním kmotrům. Výsledky jsou ovšem chabé. „Tragédií je, že způsob, kterým pan Babiš začal věci napravovat, nemůže uspět. Čas totiž pokročil. Krajské zřízení nelze zvrátit, spousta lokálních bossíků je dostatečně napakovaná na to, aby byla alespoň částečně ochráněna před zlovolnou rukou zákona, která je ovšem stejně lokální, jako jsou lokální i oni sami,“ tvrdí Samková.

Staré struktury nezachrání ani samy sebe

Z mafií dříve jmenovaných se dle advokátky jako zombie začíná ztvárňovat prokurátorská, respektive státně – zastupitelská mafie. Pokud se pan Babiš domnívá, že to spraví narychlo oživovaný zákon o státní službě, je naivní. „Navíc my, co už dvacet let okoušíme výsledky naprosto scestného, že soudci jsou neodvolatelní, můžeme dodat přímé aproximace, jak to dopadne se služebním zákonem, když se fakticky stejně neodvolatelní stanou státní úředníci. Výsledkem mé úvahy je neblahý závěr, že ani staré struktury naši zemi nezachrání. Pokud to tak půjde dál, nemusí zachránit ani samy sebe,“ upozorňuje Samková. Na závěr připomíná, že je na čase přistoupit k inovacím. Zvrat může přinést jen naplnění obsahu slov, která se dnešní údajní zachránci na VUMLu neučili: vlast, národ, domov, čest, spravedlnost, svoboda a úcta. Je jen na nich, aby je pochopili. Pak by se z nich stali vůdci národa. Pakliže se jimi nestanou, stanou se jimi jiní. „Možná by bylo na čase, kdyby si i stará garda zanalyzovala, co vlastně chce, a zda nástroje, které k tomu používá, jsou z dlouhodobého hlediska účinné,“ uzavírá své zamyšlení Klára Samková.

Jednapadesátiletá advokátka, občanská aktivistka a politička Klára Samková se specializuje na občanské a rodinné právo, obchodní právo, ústavní právo a lidská práva. Po sametové revoluci byla ve volbách roku 1990 zvolena do české části Sněmovny národů Federálního shromáždění za Občanské fórum. Po rozkladu OF v roce 1991 přešla do poslaneckého klubu ODS. Ve FS byla až do voleb v roce 1992. V letech 1993 –1999 byla členkou ODS. V roce 2010 vstoupila do TOP 09, za kterou byla od října téhož roku členkou zastupitelstva Městské části Praha 2. Ve volbách do Evropského parlamentu v roce 2014 měla vést kandidátku hnutí Úsvit přímé demokracie Tomia Okamury. Zároveň ukončila své členství v TOP 09. Poté, co se v květnu 2014 objevilo podezření, že se mohla při odkupu více než dvacetimilionové pohledávky podílet na oklamání České spořitelny, však o pozici lídra na kandidátce Úsvitu přišla a ve volbách vůbec nekandidovala.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: fif
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Kalousek pro PL: V Zemanovi vyhrálo to zlé. A sesadit ho z Hradu po sněmovních volbách…

16:24 Kalousek pro PL: V Zemanovi vyhrálo to zlé. A sesadit ho z Hradu po sněmovních volbách…

„Miloše Zemana jsem si definitivně přestal vážit v roce 2013,“ říká v rozhovoru pro ParlamentníListy…