Miroslav Novák: Komentář k maloobchodním tržbám – září 2019

07.11.2019 10:51

V září pokračující silný růst maloobchodu lze v první řadě opět připsat pozitivní situaci na pracovním trhu s velmi vysokou zaměstnaností a rychlým růstem mezd. Spotřebitelská důvěra sice od začátku letošního roku poklesla, avšak i nadále se nachází na historicky nadprůměrných hodnotách. Domácnosti zatím nebudou příliš šetřit ani v závěru letošního roku.

Miroslav Novák: Komentář k maloobchodním tržbám – září 2019
Foto: red
Popisek: Akcenta

Na silném spotřebitelském apetitu českých domácností se nic nezměnilo ani v závěru léta. Maloobchodní tržby v září oproti srpnu vzrostly o 0,7 % m/m a v meziročním srovnání o 7,3 %. S ohledem na vyšší počet pracovních dnů letos v září maloobchod po očištění o kalendářní vlivy meziročně vzrostl 5,1 %.

Nejsilnější meziroční růst tržeb zaznamenali prodejci nepotravinářského zboží (8,7 %), ale velmi solidně šly na odbyt i potraviny (2,1 %) a vzrostly i tržby za prodej pohonných hmot (0,6 %).

Bez ohledu na kalendářní a sezonní vlivy patřil i v září primát v tempu růstu tržeb internetovým prodejcům. Konkrétně v září nákupy přes internet meziročně vzrostly o 25,9 %. Přesun nákupu zboží z kamenných obchodů na internet je významným trendem, který trvá již několik let a rozhodně nepolevuje ani letos. Velmi dobře se však v září prodávaly i počítače (18,1 % r/r), výrobky pro domácnost (10,4 % r/r), farmaceutické a kosmetické zboží (10,2 % r/r) či oděv a obuv (9,7 % r/r).

Zajímavé je, že září bylo letos prvním měsícem, kdy v souhrnu ceny v obchodech mírně poklesly a to o 0,1 % r/r. Samozřejmě se jedná o průměr, přičemž v září výrazněji poklesly ceny počítačů. Oproti tomu, ceny potravin se zvýšily. Zářijový pokles cen a obecně nižší ceny nepotravinářského zboží lze vysvětlit silnou konkurencí mezi obchodníky a také soubojem o zákazníka mezi kamennými a internetovými prodejci.

V září pokračující silný růst maloobchodu lze v první řadě opět připsat pozitivní situaci na pracovním trhu s velmi vysokou zaměstnaností a rychlým růstem mezd. Spotřebitelská důvěra sice od začátku letošního roku poklesla, avšak i nadále se nachází na historicky nadprůměrných hodnotách. Domácnosti zatím nebudou příliš šetřit ani v závěru letošního roku. Letos tak očekávám růst maloobchodu o 5 %.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Dominik Rusinko: Spotřebitelská nálada na vzestupu

15:49 Dominik Rusinko: Spotřebitelská nálada na vzestupu

Dubnové výsledky konjukturálních průzkumu ukazují na pokračující oživení tuzemské ekonomiky. Souhrnn…