Platforma Rozumné právo: Mimořádné pravomoci exekutivy ke zvládání epidemie musí být doprovozeny důslednou parlamentní a soudní kontrolou

09.12.2020 9:20 | Zprávy

Názorová platforma Rozumné právo dnes vydala své dvanácté stanovisko, ve kterém se vyjadřuje k navrhované legislativě pro boj s pandemií.

Platforma Rozumné právo: Mimořádné pravomoci exekutivy ke zvládání epidemie musí být doprovozeny důslednou parlamentní a soudní kontrolou
Foto: Repro Youtube
Popisek: Koronavirus SARS CoV-2

Jakkoli je takový boj důležitý a náročný, nejedná se o válku či obdobný stav. Proto není vhodné primární využívání nouzového stavu. Stát musí hledat jiné formy pružného přijímání opatření pro boj s nemocí.

Avšak členové platformy Rozumné právo namítají: „Navrhovaná právní regulace protiepidemických opatření, podle níž by hlavní hygienik měl mít široké pravomoci a velkou míru volného uvážení při omezování základních lidských práv a svobod, je však neakceptovatelná, pokud omezování základních práv a svobod, byť krátkodobá, nebudou podrobena důsledné parlamentní kontrole.“

Tu lze, podle stanoviska platformy, zajistit buď tak, že mimořádné pravomoci exekutivy se aktivují pouze v situaci, kdy Parlament konstatuje stav celostátní epidemie, nebo tak, že jednotlivá opatření exekutivy zasahující do základních práv a svobod musí schválit stanovený parlamentní orgán, např. výbor pro zdravotnictví. Inspiraci lze brát v Německu nebo Rakousku.

Členové platformy Rozumné právo proto dodávají: „I v kontextu boje s epidemií je třeba odmítnout omezování základních lidských práv a svobod ze strany orgánů výkonné moci, tedy ministerstva zdravotnictví nebo hlavního hygienika, pokud nejsou doplněna účinnou formou parlamentní součinnosti“.

Mimořádné pravomoci exekutivy ke zvládání epidemie musí být doprovozeny důslednou parlamentní a soudní kontrolou

V Praze 8. prosince 2020 – Platforma Rozumné právo je toho názoru, že boj s epidemií není válka či obdobný stav, a proto primární využívání nouzového stavu není vhodné. Stát musí hledat jiné formy pružného přijímání opatření pro boj s nemocí. Navrhovaná právní regulace protiepidemických opatření, podle níž by hlavní hygienik měl mít široké pravomoci a velkou míru volného uvážení při omezování základních lidských práv a svobod, je však neakceptovatelná, pokud omezování základních práv a svobod, byť krátkodobá, nebudou podrobena důsledné parlamentní kontrole. Tuto formu kontroly je třeba doplnit, přičemž vzorem může být existující německá nebo rakouská právní úprava.

Doporučení:

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Mgr. Ondřej Kolář byl položen dotaz

Co myslíte tím zvláštním statusem pro Ukrajinu?

A myslíte, že vzhledem k prokazatelné korupci na Ukrajině je správné ji nějakým způsobem začleňovat do EU? Upřímně já nevěřím tomu, že pokud by byla v EU, že by to vytvořilo nějakou oponu pro Rusko. Proč by taky mělo? Myslíte, že kdyby třeba Ukrajina byla už teď v EU, že by ji snad Rusko nenapadlo?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Brandtner: Smát se nahlas? Ale čemu všemu?

12:56 Petr Brandtner: Smát se nahlas? Ale čemu všemu?

Kniha nese reklamní slogan „Román o největším evropském rebelovi Jaroslavu Haškovi, který nás naučil…