V Kolíně, který je vyhlášený svými dopravními zácpami, osvětlení leckde vůbec nefunguje, natož aby reagovalo na potřeby obyvatel, a městská zeleň mnohdy vypadá jako vyprahlá oáza uprostřed pouště. Kdo nevěří, může se podívat na nejnovější úpravy v parčíku na nově zrekonstruované Pražské ulici. Reportér ParlamentníchListů.cz tam byl.
Místní zřejmě usoudili, že aktuální smart potřeby obyvatel tkví v nahrazení standardních WC těmi chytrými, rozumějte s USB nabíječkou a s nepoměrně dražší pořizovací cenou i provozem. A v nahrazení standardních čipů, které používaly děti ve škole k výdeji obědů a vstupu do šaten, chytrou Kolínskou klíčenkou. Abychom to měli komplet, je třeba zmínit resuscitační stanice, které ale nebyly nikdy použity, přeplněné „chytré“ kontejnery na odpad a aplikaci pro parkování.
Má ministr vnitra Vít Rakušan vaši důvěru?Anketa
Podstatou bylo zřízení karty, která byla určena zejména pro místní děti od šesti let. Primárním cílem mělo být zajištění výdejů obědů, zajištění bezpečné kontroly a vstupu do školy a dále sloužící jako elektronický školní zámek například pro kola. Sekundární funkcí mělo být její využití coby časová jízdenka MHD, čtenářský průkaz, elektronická zdravotní knížka. A hlavně? Předplacená platební karta. Pro tyto sekundární funkce musela být karta aktivovaná.
Dodavatelem karty byla společnost Paynovatio zabývající se i sběrem dat. Mezi městem Kolín a firmou je vztah založen na základě smlouvy o dílo, která má dva listy a je zveřejněna v registru. Nicméně s anonymizovaným podpisem na straně dodavatele a datem podpisu.
Partnerem v oblasti bankovních služeb je ČSOB, která ovšem v tomto ohledu neměla žádný přímý smluvní vztah ani s městem, ani se školami. Dalším partnerem je Mastercard.
A teď k podstatě
V první řadě nelze dohledat, kde se samotný nápad na realizaci Kolínské klíčenky vzal, tedy kdo jej vymyslel a navrhl. Na tuto otázku nejasně odpovídá i město, jehož stanovisko zní, že se na začátku mělo jednat o iniciativu dodavatele. Nicméně jakým způsobem se o projektu začalo jednat, kdo nabídku přinesl a jaký byl postup, se nedozvíme. Navíc nelze dohledat ani to, zdali byl finanční výdaj města na projekt řádně schválen zastupitelstvem.
Co se týká samotného výběru dodavatele, podle Zákona o zadávání veřejných zakázek se jedná o veřejnou zakázku podlimitní, takže se jeví minimálně podivně, že zakázka byla schválena bez výběrového řízení.
K tomu nám kolínský opoziční zastupitel a kritik tamních poměrů Martin Herman (ANO) uvedl: „Místní mocní si s tím hlavu nedělali a pro tento konkrétní případ si udělili výjimku z vlastní směrnice, kterou sami přijali. To zní sice neuvěřitelně, ale je to pravda. Já to vnímám tak, že aby nemuselo být vypsáno výběrové řízení, šlo vedení města i proti vlastní směrnici, což je skandální.“
Schvalovací proces byl po udělení výjimky v souladu s platnými právními předpisy, nicméně lze říci, že proběhl nestandardně.
Pojďme ke zmíněné smlouvě o dílo, kterou město Kolín uzavřelo.
Pokud zvážíme, že se jedná o projekt doléhající každodenně na tisíce obyvatel, je s podivem, že smlouva čítá necelé čtyři strany. Včetně iniciál a podpisů.
Navíc obsahuje řadu nejasností, ze kterých vybíráme tyto:
- není patrné, na jaké časové období se uzavírá, jelikož jediným kritériem je doba určitá do doby „řádného ukončení smlouvy spočívající v předání závěrečného vyhodnocení akce“;
- není zřejmé, jaké základní parametry má dodávané dílo splňovat stran funkčnosti, tedy jaké jsou technické specifikace dodávaného díla a jeho funkčnost;
- je sice stanovena cena díla 830.000 Kč, ale není vyřešena otázka DPH, tedy vyjma ustanovení, že „ceny jsou osvobozeny od DPH“, a to aniž by bylo uvedeno, z jakého důvodu by k takovému osvobození mělo dojít, dodavatel byl v době uzavření smlouvy plátce DPH.
Pokud jsme zmínili otázku sběru, musíme brát v potaz i to, že Klíčenka je primárně cílena na děti ve věku od 6 let a v určitých případech i od 5 let, které si pomocí elektronické karty mají jednak zajistit přístup do škol a zároveň jim karta umožní využít stravovací služby školní jídelny. Karta tedy umožňuje sbírat velice zajímavá data…
Je nutno zopakovat, že jedním z hlavních předmětů činnosti firmy Paynovatio je sběr dat, monitoring zákaznického chování a budování loajality zákazníků k vybraným značkám. Hezká cílovka města Kolín, nemyslíte?
Komu vlastně karta patří?
Karty v rámci projektu nejsou ve vlastnictví města, ale dodavatele. Správcem je ČSOB. Kolín si na základě smlouvy objednal jejich určité množství za jednorázovou cenu, kde je zahrnuta i správa portálu, a to aniž by město mohlo samotný provoz, vydávání karet a fungování systému ovlivnit.
Další nejasností je právní vztah mezi školami, městem jako jejich zřizovatelem a Klíčenkou. Kolín na základě smlouvy o dílo objednal pět tisíc kusů, aniž by předem celou věc projednal s tím nejdůležitějším partnerem, kterým jsou právě školy.
Ač je město zřizovatelem, školy jsou zcela autonomní subjekt v čele s ředitelem. Nelze jim ze zákona či jiného právního předpisu za této situace direktivně užívání Klíčenky nařídit. Ve školách tedy došlo plošně k úpravě hardwarového a softwarového vybavení tak, aby školy mohly Klíčenku přijímat. Cena za tyto úpravy podle našich zjištění překročila půl milionu bez DPH. Město s jednotlivými školami implementaci smluvně ani jinak neošetřilo.
Poslední záležitostí je otázka designu, a potažmo reklamy přímo na kartě.
Mgr. Bc. Vít Rakušan
Kolínská Klíčenka se měla dostat do rukou necelým pěti tisícům převážně mladých občanů města Kolín, a nelze přehlédnout, že dominantní logo na kartě patří právě Mastercard. Město tedy bez výběrového řízení vypustilo kartu s reklamou na karetní společnost Mastercard, spravovanou ČSOB, aniž by k tomu mělo relevantní analýzu rizik, odpovídající smluvní dokumentaci, a konečně aniž by za toto obdrželo jakékoliv protiplnění.
Město tak zřejmě porušilo zákon o ochraně hospodářské soutěže. A řádný hospodář Vít Rakušan, tehdy starosta, takto provedeným projektem velmi pravděpodobně připravil město o peníze, které by standardně firmy jako ČSOB a Mastercard zaplatily za kampaň zacílenou na tisíce dětí.
Současný starosta Kolína Michael Kašpar, Rakušanův kamarád a tehdejší místostarosta, to vidí jinak: „Líbí se mi, že tady je to vše v jednom a navíc tak, že to dítě spíš neztratí. Rodiče přitom mají přehled o tom, jak utrácí.“
Zastupitel Herman (ANO) oponuje: „Podle mých informací rodiče zrovna nejásají nad tím, že děti nosí kolen krku platební kartu a stávají se tak potenciálním cílem různých živlů, kteří je mohou napadnout s vidinou toho, že kartou zaplatí pár piv na nejbližší benzině. Z mého pohledu je to riziko, na které nikdo nepomyslel a nikdo ho ani neřeší.“
To zdaleka není vše
Vrcholem akce a pomyslnou třešničkou na dortu byla propagace bankovních služeb a reklama finanční společnosti v prostorách základní školy, kterou určitě jen shodou náhod vede kolínský zastupitel a člen Rakušanova sdružení Lukáš Kačer.
Co říci závěrem?
Kolínská klíčenka měla být pilotním projektem města. Došlo při něm k mnoha nestandardním krokům a postupům.
Vít Rakušan, který smlouvu podepsal, město realizací zakázky připravil o možnost na daném projektu benefitovat. To bylo způsobeno samotnou neodůvodněnou a neopodstatněnou žádostí o udělení výjimky během výběrového řízení.
Pro dokreslení celé věci uvádíme, že v současné době je karta na území města mimo provoz. Koncem roku 2021 byla zrušena a nahrazena jinou, ovšemže smart kartou.
Podle našich informací bylo v souvislosti s Kolínskou klíčenkou podáno trestní oznámení.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tomáš A. Nový