E-shop na dálniční známky, který za víkend vytvořila zdarma stovka IT specialistů v rámci hackathonu, byl jen malou složkou velkého projektu. Celý původní projekt měl podle nejnovějších zjištění mnohem vážnější účel než zřídit internetový obchod na dálniční známky. Měl totiž vzniknout sofistikovaný sledovací systém. Připravovat jej mělo Ministerstvo dopravy ve spolupráci s tajnými službami a policií.
To, že systém uměl fotit registrační značky, potvrdil odvolaný ministr Kremlík. „Z logiky vyplývá, že měl umět fotit i víc,“ uvedl s tím, že daná část byla vskutku v utajeném režimu. Že mělo jít vskutku o systém určený ke sledování a evidenci aut, potvrdily i dva zdroje z bezpečnostní komunity. Vznikat měly prý dokonce tři fotografie – jedna SPZ a další dva snímky měly zachytit kabinu vozu s celou posádkou.
„Jestli se vedla nějaká debata o tom, zda je to správně, nevím, já u ní nebyl. Byl jsem ministr dopravy, nikoli tajných služeb,“ řekl Kremlík.
Projekt za 400 milionů korun zadal původně napřímo Státní fond dopravní infrastruktury společnosti Asseco. Podle Seznam Zpráv za bezpečnostní komunitu řešila celou věc BIS. Jeden z dopisů ředitele BIS Michala Koudelky o celé věci byl například ze srpna loňského roku.
BIS se nyní k celé věci odmítá vyjádřit, mluvčí Ladislav Šticha jen uvedl, že s přístupem zpravodajských služeb do chystané evidence o projíždějících autech a jejich majitelích se od začátku počítalo a má to oporu v platném zákoně.
„To si takhle zanadáváte na otesánkovský stát, uspořádáte hackaton, abyste dokázali, že to umíte levněji, jste hvězdou protikorupčních kampaní – a po dvou týdnech jste za blbce! Aby bylo jasno, nejsem zastáncem šmírování, ale uvědomuji si všechny bezpečnostní hrozby, a vím, že tyhle systémy jsou právě proto ve světě naprosto běžné, takže jsme si celou kauzou a její medializací zase dali slušný vlastní gól,“ poznamenal následně k celé věci na Facebooku exhejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola (ČSSD).
autor: vef