Marie L. Neudorflová: Rok 1989 nebyl návratem k funkční demokracii a pravému vzdělání

15.11.2019 14:22 | Zprávy

Ještě před 200 lety vybízel Bernard Bolzano nesebevědomé české studenty, aby se zajímali o svou slavnou historii. Podařilo se. A teď po nás chtějí, abychom vše zahodili.

Marie L. Neudorflová: Rok 1989 nebyl návratem k funkční demokracii a pravému vzdělání
Foto: Archiv Marie L. Neudorflové
Popisek: Marie L. Neudorflová

Zájem o historii, jako o důležitou dimenzi lidské existence a národů, se táhne od antiky. Vždy tady byla snaha zachytit pravdu o důležitém dění, majícím širší dopady. V historii tkví kořeny některých našich hodnot a přístupů. Přestože se stává stále obtížnější stopovat relevantní vztahy mezi minulostí a přítomností, zvláště za účelem poučení se z historie, tak poctivý zájem o historii je nezastupitelný. Problém je s poctivostí ve vztahu k historii. Pokusím se naznačit nejvýraznější aspekty přístupů k historii v kontextu určité kontinuity od středověku. V podtextu se odráží určité hodnoty nebo jejich absence, související s křesťanským či církevním učením.

Proměny ideových kořenů v přístupu k historii

Ve středověku šlo hlavně o dějiny církve, panovníků i válek v poměrně úzkém kontextu. Tyto přístupy, kromě následků, šly mimo obecný lid, který žil svou historii ústním podáním, tradicemi, kulturou, neboť vzdělání církevních škol bylo v latině a bylo pro úzkou vrstvu privilegovaných. K velké nelibosti církve se hlasy pro obecnou dostupnost vzdělání v mateřských jazycích ozývaly již od pozdního středověku, kdy také vznikalo povědomí o ceně vznikajících národů – u nás Hus, Chelčický, Komenský – s myšlenkou rozvíjet duševní a mravní schopnosti lidí dané Bohem k užitku jejich i společnosti. Jinými slovy, usilovalo se o to, aby lidé měli možnost rozvíjet svůj duševní a mravní potenciál. Je to zásada stále aktuální a relevantní k získávání znalostí, včetně historie, vedoucí k rozvíjení obecného pokroku. Našla částečně uplatnění v české reformaci v 15. a 16. století, ale jak se tam učila historie, není jasné. Problém byl, že katolická církev v podstatě koncept pokroku neuznává, život je v jejím pojetí přípravou na posmrtný život a „cestu ke spasení“ má ve své moci církev. Rekatolizací po Bílé hoře, církevním a panovnickým absolutismem, byl nadějný vývoj na větší svobodu lidí, včetně zkoumaní „pravdy poznané“ a myšlení, v českých zemích násilně zastaven. Znalost reformace byla tvrdě potlačena, neboť mohla být lidem zdrojem znalostí, poučení i větší sebeúcty. Katolická církev nahradila tyto dimenze ne zdravou pokorou, ale ponížením lidí a nevzdělaností. Jiná situace byla v protestantských zemích, zvláště v Anglii, ale to katolická církev považovala za kacířství.

Život většiny lidí byl žebrácký

Trvalo téměř století a půl, než osvícenské myšlenky začaly církevní absolutismus, spojený s obecnou nevzdělaností, pomalu, ale jistě podemílat humanitním pojetím člověka, respektem k jeho pozitivnímu duševnímu potenciálu, k pozemskému životu, principem svobody, spravedlnosti a rovnosti lidí. Neméně důležitá byla víra, že znalosti, věda, umožní obecný pokrok, neboť život většiny lidí byl žebrácký. Zmiňuji tento fakt proto, že některé konzervativní přístupy nepřátelské k osvícenství se nám v současnosti začínají vracet. Osvícenské hodnoty, včetně prosazování vědy jako legitimní, se začaly promítat do vzdělání, napřed nehumanitního, mnohem obtížněji do humanitního, zvláště do zkoumání historie.

V čem byla katolická církev nepoužitelná

Někteří čeští obrozenci, navzdory pronásledování katolickou církví, se začali problému dotýkat již v polovině 18. století, neboť vnímali pobělohorský útlak jako v nesouladu s křesťanstvím a potlačení znalostí o reformaci jako nesoulad s pravdou. Je dostatečně dokázáno, že řada českých obrozenců však měla o reformaci značné znalosti (J. B. Čapek). Jak začala stoupat nutnost obecného přístupu k základnímu vzdělání v mateřských jazycích, vzhledem k tomu, že habsburská říše zaostávala za západní Evropou, musel se úkolu ujmout v 70. letech 18. století stát a zavedl povinnou šestiletou školní docházku, neboť katolická církev byla v tomto ohledu nepoužitelná. Čeština se velmi omezeně začala používat na některých německých ústavech, byla zavedena stolice českého jazyka na pražské univerzitě i ve Vídni, ale trvalo několik desetiletí, než vláda začala povolovat české střední školy. Výuka dějepisu byla samozřejmě v souladu s katolickým charakterem říše. Ještě ve 20. letech 19. století Bernard Bolzano nabádal na Univerzitě Karlově české studenty, mající ve srovnání s německými malé sebevědomí, aby se zajímali o svou slavnou historii.

Za vlastenecké postoje byly existenční a trestní postihy

Pozitivní aspekty české historie byly většinou jen jinotajnou doménou divadla, většinou kočovného, začínající literatury, kronikářské tradice, která byla v českých obcích unikátní. V době josefínské vzniklo několik menších publikací o české historii, začala vznikat i česká žurnalistika, v době metternichovského absolutismu bylo obojí potlačeno. Těsně předtím, než Palacký začal vydávat své monumentální dějiny českého národa, J. K. Tyl hledal v historii poučení pro současné úsilí lidu o své povznesení, což byl v podstatě demokratický požadavek. Úroveň zmíněné šestileté povinné školní docházky není v literatuře příliš pozitivně hodnocena. Nebyli učitelé a docházka byla kvůli vzdálenosti škol sporadická a učily se jen základní tři, čtyři předměty. S postupným vzděláváním učitelů se situace lepšila. Střední školy, které se v habsburské říši začaly postupně zakládat, byly německé a národnostně a politicky nerovnoprávní Češi s velikými obtížemi dostali určité možnosti o více jak půl století později. Úroveň výuky historie závisela na znalostech a odvaze českých učitelů, neboť za vlastenecké postoje byly značné existenční a trestní postihy. V literatuře máme desítky příběhů statečných učitelů vlastenců, kteří opatrně vnášeli povědomí o české reformaci jako slavné době českého národa. To se rychle šířilo. Po zavedení parlamentarismu koncem 60. let se právně situace poněkud zlepšila pro zakládání českých škol. I když nebylo snadné získat vládní povolení, čeští politici vyvíjeli trvalé úsilí. Vykládat českou historii z hlediska národa, vlasteneckých aspektů, bylo ovšem stále velmi riskantní. Příznivější podmínky byly na skromném počtu dívčích škol, které byly soukromé, vybudované z veřejných sbírek (podobně jako většina budov chlapeckých škol).

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: PV

Mgr. Jana Zwyrtek Hamplová byl položen dotaz

Volby

Mohu mít osobní otázku, koho budete volit vy? Přijde mi, že až moc chválíte opozici, která má ale sama máslo na hlavě, třeba ANO, které bylo u vlády docela dlouho a taky nám životní podmínky moc nezlepšili. Navíc je to pořád to stejné. Politici před volbami slibují a po volbách je vše jinak. Má tak ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Jahn: Chudárek, veřejnoprávní sport a memorandum schválené do voleb

17:43 Petr Jahn: Chudárek, veřejnoprávní sport a memorandum schválené do voleb

Když jsem si pročítal projekty pěti vybraných kandidátů na generálního ředitele České televize, zara…