Politická „agitka“ ve školách? Třeba podpora proevropského myšlení. Dříve součást učiva, dnes částí společnosti vnímáno agitačně. Politikum je všechno. Profesor Štech promluvil

11.03.2019 21:56 | Zprávy

ROZHOVOR Opakovaně šířené nepravdy o nízkém počtu učňů a paušalizující nepřesná kliše o školství se snaží uvést na pravou míru profesor Stanislav Štech. Bývalý ministr považuje tzv. inkluzi i za své dílo a hrdě se k té „české cestě“ hlásí. Nejde v žádném případě o politický samoúčelný akt nebo dokonce jen o reakci na rozsudek Štrasburku „kvůli několika Romům“, ale o cestu, která je v souladu s vývojem ve většině evropských zemí. Otázka po prospěšnosti inkluze je pro něj stejná, jako byla před více než sto lety otázka po prospěšnosti poskytování vysokoškolského vzdělání ženám. Profesí psycholog tvrdí, že nepoužívá sociální sítě, protože přispívají k trivializaci myšlení a do popředí se dostávají emoční výrony o věcech často zcela pomíjivých.

Politická „agitka“ ve školách? Třeba podpora proevropského myšlení. Dříve součást učiva, dnes částí společnosti vnímáno agitačně. Politikum je všechno. Profesor Štech promluvil
Foto: Hans Štembera
Popisek: Profesor Stanislav Štech

Prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý tvrdí, že máme příliš mnoho vysokoškoláků, antropologů a filosofů, ale nikomu se moc nechce věnovat řemeslu. Podle mnohých je však pryč doba, kdy si po celý život vystačil člověk s jedním povoláním, nyní je třeba, aby mladá generace byla flexibilní a uměla se rychle přizpůsobit. Jakým směrem by se v Česku měla ubírat vzdělávací soustava, aby co nejlépe připravila své absolventy na pracovní trh blízké budoucnosti?

Je to jedna z opakovaně šířených nepravd. Pokud jde o řemesla, máme v Evropě nejvyšší procento učňů a patříme mezi země s nejnižším podílem všeobecného vzdělání – gymnázia. Naším problémem je spíše kvalita tohoto vzdělávání, v případě odborného spolupráce s firmami. V případě všeobecného pak jeho podmínky a náročnost. Mluvíme-li o vysokoškolácích, rozhodně jich ve srovnání s vyspělým světem není mnoho. Až v poslední době se blížíme 35-40 procentům populačního ročníku s terciárním – ne nutně klasickým magisterským univerzitním – vzděláním. A indexy nezaměstnanosti nám ukazují, že to nejsou antropologové nebo filosofové, kteří nenacházejí uplatnění, ale spíše lidé s některým typem technického vzdělání. I když nezaměstnanost všech vysokoškoláků je velmi nízká obecně. To, co nám nejvíce chybí od středoškolské úrovně, je prostupnost mezi různými vzdělávacími dráhami. Aby bylo možné z obecnějšího vzdělávání přejít a získat výuční list a opačně.

Dá se mluvit o tom, že se školství po letech planých slibů a prázdných řečí konečně zařadilo mezi priority politiků, což mimo jiné dokládá i to, že vlády Bohuslava Sobotky i nyní Andreje Babiše začaly řešit místy až nedůstojně nízké odměňování učitelů? Jaké další kroky byste si představoval, aby bylo skutečně možné říci, že vzdělání je pro českou společnost jednou z priorit?

Je toho víc. Patří mezi ně rozumné a atraktivní další vzdělávání spojené s kariérním systémem a odměňováním. Dále tzv. sabatikly, tj. placené půlroční nebo roční volno při základním platu třeba jednou za sedm let nebo péče o zdraví, například kurzy zvládání stresu, psychohygieny, bálintovské skupiny sdílení zkušeností ....Nejde o sci-fi, v některých zemích takové věci existují.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jiří Hroník

Mgr. Jan Berki, Ph.D. byl položen dotaz

peníze pro obce

Jsem pro, aby o více věcech mohli rozhodovat obce. Podle mě si vedou téměř vždy líp než stát. Ale dáte těm obcím také více peněz, třeba na to aby mohli financovat provoz škol? Protože, když ne, kde na to mají brát, co když nebudou mít kde a se školstvím to půjde ještě více z kopce než do teď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vidlák odhalil skutečné „utajené agenty“

4:46 Vidlák odhalil skutečné „utajené agenty“

VIDLÁKŮV TÝDEN „Když to škodí jako cizí agent, chová se to jako cizí agent, poškozuje to zemi jako c…